Kierunkowe Efekty Uczenia się - Pielęgniarstwo studia I stopnia (licencjackie)
Zgodnie z: Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego Dz.U. 2019 poz. 1573
Symbol |
Szczegółowe efekty uczenia się |
Odniesienie do PRK |
---|---|---|
A. NAUKI PODSTAWOWE (anatomia, fizjologia, patologia, genetyka, biochemia i biofizyka, mikrobiologia i parazytologia, farmakologia, radiologia) |
||
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: |
||
A.W1 |
budowę ciała ludzkiego w podejściu topograficznym (kończyny górna i dolna, klatka piersiowa, brzuch, miednica, grzbiet, szyja, głowa) i czynnościowym (układ kostno-stawowy, układ mięśniowy, układ krążenia, układ oddechowy, układ pokarmowy, układ moczowy, układy płciowe, układ nerwowy, narządy zmysłów, powłoka wspólna); |
P6S_WG |
A.W2. |
neurohormonalną regulację procesów fizjologicznych i elektrofizjologicznych zachodzących w organizmie; |
P6S_WG |
A.W3. |
udział układów i narządów organizmu w utrzymaniu jego homeostazy; |
P6S_WG |
A.W4. |
fizjologię poszczególnych układów i narządów organizmu; |
P6S_WG |
A.W5. |
podstawy działania układów regulacji (homeostaza) oraz rolę sprzężenia zwrotnego dodatniego i ujemnego; |
P6S_WG |
A.W6. |
podstawowe pojęcia z zakresu patologii ogólnej i patologii poszczególnych układów organizmu; |
P6S_WG |
A.W7. |
wybrane zagadnienia z zakresu patologii narządowej układu krążenia, układu oddechowego, układu trawiennego, układu hormonalnego, układu metabolicznego, układu moczowo-płciowego i układu nerwowego; |
P6S_WG |
A.W8. |
czynniki chorobotwórcze zewnętrzne i wewnętrzne, modyfikowalne i niemodyfikowalne; |
P6S_WG |
A.W9. |
uwarunkowania genetyczne grup krwi człowieka oraz konfliktu serologicznego w układzie Rh; |
P6S_WG |
A.W10. |
problematykę chorób uwarunkowanych genetycznie; |
P6S_WG |
A.W11. |
budowę chromosomów i molekularne podłoże mutagenezy; |
P6S_WG |
A.W12. |
zasady dziedziczenia różnej liczby cech, dziedziczenia cech ilościowych, niezależnego dziedziczenia cech i dziedziczenia pozajądrowej informacji genetycznej; |
P6S_WG |
A.W13. |
podstawy fizykochemiczne działania zmysłów wykorzystujących fizyczne nośniki informacji (fale dźwiękowe i elektromagnetyczne); |
P6S_WG |
A.W14. |
witaminy, aminokwasy, nukleozydy, monosacharydy, kwasy karboksylowe i ich pochodne, wchodzące w skład makrocząsteczek obecnych w komórkach, macierzy zewnątrzkomórkowej i płynach ustrojowych; |
P6S_WG |
A.W15. |
mechanizmy regulacji i biofizyczne podstawy funkcjonowania metabolizmu w organizmie; |
P6S_WG |
A.W16. |
wpływ na organizm czynników zewnętrznych, takich jak temperatura, grawitacja, ciśnienie, pole elektromagnetyczne oraz promieniowanie jonizujące; |
P6S_WG |
A.W17. |
klasyfikację drobnoustrojów z uwzględnieniem mikroorganizmów chorobotwórczych i obecnych w mikrobiocie fizjologicznej człowieka; |
P6S_WG |
A.W18. |
podstawowe pojęcia z zakresu mikrobiologii i parazytologii oraz metody stosowane w diagnostyce mikrobiologicznej; |
P6S_WG |
A.W19. |
poszczególne grupy środków leczniczych, główne mechanizmy ich działania i powodowane przez nie przemiany w ustroju i działania uboczne; |
P6S_WG |
A.W20. |
podstawowe zasady farmakoterapii; |
P6S_WG |
A.W21. |
poszczególne grupy leków, substancje czynne zawarte w lekach, zastosowanie leków oraz postacie i drogi ich podawania; |
P6S_WG |
A.W22. |
wpływ procesów chorobowych na metabolizm i eliminację leków; |
P6S_WG |
A.W23. |
ważniejsze działania niepożądane leków, w tym wynikające z ich interakcji, i procedurę zgłaszania działań niepożądanych leków; |
P6S_WG |
A.W24. |
zasady wystawiania recept w ramach realizacji zleceń lekarskich; |
P6S_WK |
A.W25. |
zasady leczenia krwią i środkami krwiozastępczymi; |
P6S_WG |
A.W26. |
metody obrazowania i zasady przeprowadzania obrazowania tymi metodami oraz zasady ochrony radiologicznej. |
P6S_WG |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi: |
||
A.U1. |
posługiwać się w praktyce mianownictwem anatomicznym oraz wykorzystywać znajomość topografii narządów ciała ludzkiego; |
P6S_UW |
A.U2. |
łączyć obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami badań diagnostycznych; |
P6S_UW |
A.U3. |
szacować ryzyko ujawnienia się danej choroby w oparciu o zasady dziedziczenia i wpływ czynników środowiskowych; |
P6S_UW |
A.U4. |
wykorzystywać uwarunkowania chorób genetycznych w profilaktyce chorób; |
P6S_UW |
A.U5. |
współuczestniczyć w doborze metod diagnostycznych w poszczególnych stanach klinicznych z wykorzystaniem wiedzy z zakresu biochemii i biofizyki; |
P6S_UW |
A.U6. |
rozpoznawać najczęściej spotykane pasożyty człowieka na podstawie ich budowy, cykli życiowych oraz wywoływanych przez nie objawów chorobowych; |
P6S_UW |
A.U7. |
szacować niebezpieczeństwo toksykologiczne w określonych grupach wiekowych oraz w różnych stanach klinicznych; |
P6S_UW |
A.U8. |
posługiwać się informatorami farmaceutycznymi i bazami danych o produktach leczniczych; |
P6S_UW |
A.U9. |
wystawiać recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia w ramach realizacji zleceń lekarskich; |
P6S_UW |
A.U10. |
przygotowywać zapis form recepturowych substancji leczniczych i środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego zleconych przez lekarza; |
P6S_UW |
A.U11. |
stosować zasady ochrony radiologicznej. |
P6S_UW |
B. NAUKI SPOŁECZNE I HUMANISTYCZNE (psychologia, socjologia, pedagogika, prawo medyczne, zdrowie publiczne, język angielski) |
||
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: |
||
B.W1 |
psychologiczne podstawy rozwoju człowieka, jego zachowania prawidłowe i zaburzone; |
P6S_WG |
B.W2. |
problematykę relacji człowiek – środowisko społeczne i mechanizmy funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych; |
P6S_WG P6S_WK |
B.W3. |
etapy rozwoju psychicznego człowieka i występujące na tych etapach prawidłowości; |
P6S_WG |
B.W4. |
pojęcie emocji i motywacji oraz zaburzenia osobowościowe; |
P6S_WG |
B.W5 |
istotę, strukturę i zjawiska zachodzące w procesie przekazywania i wymiany informacji oraz modele i style komunikacji interpersonalnej; |
P6S_WK |
B.W6. |
techniki redukowania lęku, metody relaksacji oraz mechanizmy powstawania i zapobiegania zespołowi wypalenia zawodowego; |
P6S_WK |
B.W7. |
pojęcia oraz zasady funkcjonowania grupy, organizacji, instytucji, populacji, społeczności i ekosystemu; |
P6S_WK |
B.W8. |
wybrane obszary odrębności kulturowych i religijnych; |
P6S_WK |
B.W9. |
zakres interakcji społecznej i proces socjalizacji oraz działanie lokalnych społeczności i ekosystemu; |
P6S_WK |
B.W10. |
pojęcia dewiacji i zaburzenia, ze szczególnym uwzględnieniem patologii dziecięcej; |
P6S_WG |
B.W11. |
zjawisko dyskryminacji społecznej, kulturowej, etnicznej oraz ze względu na płeć; |
P6S_WK |
B.W12. |
podstawowe pojęcia i zagadnienia z zakresu pedagogiki jako nauki stosowanej i procesu wychowania w aspekcie zjawiska społecznego (chorowania, zdrowienia, hospitalizacji, umierania); |
P6S_WG |
B.W13. |
problematykę procesu kształcenia w ujęciu edukacji zdrowotnej; |
P6S_WG |
B.W14. |
metodykę edukacji zdrowotnej dzieci, młodzieży i dorosłych; |
P6S_WG |
B.W15 |
podstawowe pojęcia z zakresu prawa i rolę prawa w życiu społeczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem praw człowieka i prawa pracy; |
P6S_WK |
B.W16. |
podstawowe regulacje prawne z zakresu ubezpieczeń zdrowotnych obowiązujące w Rzeczypospolitej Polskiej i innych państwach członkowskich Unii Europejskiej oraz wybrane trendy w polityce ochrony zdrowia w Rzeczypospolitej Polskiej i innych państwach członkowskich Unii Europejskiej; |
P6S_WK |
B.W17. |
podstawy prawne wykonywania zawodu pielęgniarki, w tym prawa i obowiązki pielęgniarki, organizację i zadania samorządu zawodowego pielęgniarek i położnych oraz prawa i obowiązki jego członków; |
P6S_WK |
B.W18. |
zasady odpowiedzialności karnej, cywilnej, pracowniczej i zawodowej związanej z wykonywaniem zawodu pielęgniarki; |
P6S_WK |
B.W19. |
prawa człowieka, prawa dziecka i prawa pacjenta; |
P6S_WK |
B.W20. |
zadania z zakresu zdrowia publicznego; |
P6S_WK |
B.W21 |
kulturowe, społeczne i ekonomiczne uwarunkowania zdrowia publicznego; |
P6S_WK |
B.W22. |
podstawowe pojęcia dotyczące zdrowia i choroby; |
P6S_WG |
B.W23. |
istotę profilaktyki i prewencji chorób; |
P6S_WK |
B.W24. |
zasady funkcjonowania rynku usług medycznych w Rzeczypospolitej Polskiej i wybranych państwach członkowskich Unii Europejskiej; |
P6S_WK |
B.W25. |
swoiste zagrożenia zdrowotne występujące w środowisku zamieszkania, edukacji i pracy; |
P6S_WG |
B.W26. |
międzynarodowe klasyfikacje statystyczne, w tym chorób i problemów zdrowotnych (ICD-10), procedur medycznych (ICD-9) oraz funkcjonowania, niepełnosprawności i zdrowia (ICF). |
P6S_WK |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi: |
||
B.U1. |
rozpoznawać zachowania prawidłowe, zaburzone i patologiczne; |
P6S_UW |
B.U2. |
oceniać wpływ choroby i hospitalizacji na stan fizyczny i psychiczny człowieka; |
P6S_UW |
B.U3. |
oceniać funkcjonowanie człowieka w sytuacjach trudnych (stres, frustracja, konflikt, trauma, żałoba) oraz przedstawiać elementarne formy pomocy psychologicznej; |
P6S_UW |
B.U4. |
identyfikować błędy i bariery w procesie komunikowania się; |
P6S_UW |
B.U5. |
wykorzystywać techniki komunikacji werbalnej i pozawerbalnej w opiece pielęgniarskiej; |
P6S_UK |
B.U6. |
tworzyć warunki do prawidłowej komunikacji z pacjentem i członkami zespołu opieki; |
P6S_UK P6S_UO |
B.U7. |
wskazywać i stosować właściwe techniki redukowania lęku i metody relaksacyjne; |
P6S_UO |
B.U8. |
stosować mechanizmy zapobiegania zespołowi wypalenia zawodowego; |
P6S_UW P6S_UO |
B.U9. |
proponować działania zapobiegające dyskryminacji i rasizmowi oraz dewiacjom i patologiom wśród dzieci i młodzieży; |
P6S_UO |
B.U10. |
rozpoznawać potrzeby edukacyjne w grupach odbiorców usług pielęgniarskich; |
P6S_UO |
B.U11. |
opracowywać programy edukacyjne w zakresie działań prozdrowotnych dla różnych grup odbiorców; |
P6S_UW |
B.U12. |
stosować przepisy prawa dotyczące praktyki zawodowej pielęgniarki; |
P6S_UW |
B.U13. |
oceniać światowe trendy dotyczące ochrony zdrowia w aspekcie najnowszych danych epidemiologicznych i demograficznych; |
P6S_UW |
B.U14. |
analizować i oceniać funkcjonowanie różnych systemów opieki medycznej oraz identyfikować źródła ich finansowania; |
P6S_UW |
B.U15. |
stosować międzynarodowe klasyfikacje statystyczne, w tym chorób i problemów zdrowotnych (ICD-10), procedur medycznych (ICD-9) oraz funkcjonowania niepełnosprawności i zdrowia (ICF); |
P6S_UW |
B.U16. |
analizować piśmiennictwo medyczne w języku angielskim; |
P6S_UW |
B.U17. |
porozumiewać się w języku angielskim na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. |
P6S_UK |
C. NAUKI W ZAKRESIE PODSTAW OPIEKI PIELĘGNIARSKIEJ (podstawy pielęgniarstwa, etyka zawodu pielęgniarki, promocja zdrowia, podstawowa opieka zdrowotna, dietetyka, organizacja pracy pielęgniarskiej, badanie fizykalne, zakażenia szpitalne, system informacji w ochronie zdrowia, zajęcia fakultatywne do wyboru: język migowylub współpraca w zespołach opieki zdrowotnej) |
||
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: |
||
C.W1. |
uwarunkowania rozwoju pielęgniarstwa na tle transformacji opieki pielęgniarskiej i profesjonalizacji współczesnego pielęgniarstwa; |
P6S_WG P6S_WK |
C.W2. |
pojęcie pielęgnowania, w tym wspierania, pomagania i towarzyszenia; |
P6S_WG |
C.W3. |
funkcje i zadania zawodowe pielęgniarki oraz rolę pacjenta w procesie realizacji opieki pielęgniarskiej; |
P6S_WG P6S_WK |
C.W4. |
proces pielęgnowania (istota, etapy, zasady) i primary nursing (istota, odrębności) oraz wpływ pielęgnowania tradycyjnego na funkcjonowanie praktyki pielęgniarskiej; |
P6S_WG |
C.W5. |
klasyfikacje diagnoz i praktyk pielęgniarskich; |
P6S_WG |
C.W6. |
istotę opieki pielęgniarskiej opartej o wybrane założenia teoretyczne (Florence Nightingale, Virginia Henderson, Dorothea Orem, Callista Roy, Betty Neuman); |
P6S_WG |
C.W7. |
istotę, cel, wskazania, przeciwwskazania, powikłania, obowiązujące zasady i technikę wykonywania podstawowych czynności pielęgniarskich, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych; |
P6S_WG |
C.W8. |
zadania pielęgniarki w opiece nad pacjentem zdrowym, zagrożonym chorobą, chorym i o niepomyślnym rokowaniu; |
P6S_WG |
C.W9. |
zakres i charakter opieki pielęgniarskiej w wybranych stanach pacjenta, sytuacjach klinicznych, w deficycie samoopieki, zaburzonym komforcie, zaburzonej sferze psychoruchowej; |
P6S_WG |
C.W10. |
zakres opieki pielęgniarskiej i interwencji pielęgniarskich w wybranych diagnozach pielęgniarskich; |
P6S_WG |
C.W11. |
udział pielęgniarki w zespole interdyscyplinarnym w procesie promowania zdrowia, profilaktyki, diagnozowania, leczenia i rehabilitacji; |
P6S_WG |
C.W12. |
przedmiot etyki ogólnej i zawodowej; |
P6S_WK |
C.W13. |
istotę podejmowania decyzji etycznych i rozwiązywania dylematów moralnych w pracy pielęgniarki; |
P6S_WK |
C.W14. |
problematykę etyki normatywnej, w tym aksjologii wartości, powinności i sprawności moralnych istotnych w pracy pielęgniarki; |
P6S_WK |
C.W15. |
kodeks etyki zawodowej pielęgniarki i położnej; |
P6S_WK |
C.W16. |
zasady promocji zdrowia i profilaktyki zdrowotnej; |
P6S_WK |
C.W17. |
zasady konstruowania programów promocji zdrowia; |
P6S_WK |
C.W18. |
strategie promocji zdrowia o zasięgu lokalnym, krajowym i światowym; |
P6S_WK |
C.W19. |
organizację i funkcjonowanie podstawowej opieki zdrowotnej w Rzeczypospolitej Polskiej i innych państwach, z uwzględnieniem zadań pielęgniarki i innych pracowników systemu ochrony zdrowia; |
P6S_WK |
C.W20. |
warunki realizacji i zasady finansowania świadczeń pielęgniarskich w podstawowej opiece zdrowotnej; |
P6S_WK |
C.W21. |
metody oceny środowiska nauczania i wychowania w zakresie rozpoznawania problemów zdrowotnych dzieci i młodzieży; |
P6S_WG |
C.W22. |
zapotrzebowanie organizmu na składniki pokarmowe; |
P6S_WG |
C.W23. |
zasady żywienia osób zdrowych i chorych w różnym wieku oraz żywienia dojelitowego i pozajelitowego; |
P6S_WG |
C.W24. |
zasady leczenia dietetycznego i powikłania dietoterapii; |
P6S_WG |
C.W25. |
rodzaje i zastosowanie środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego; |
P6S_WG |
C.W26. |
pojęcie stanowiska pracy, zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności; |
P6S_WG P6S_WK |
C.W27. |
przepisy prawa dotyczące czasu pracy, pracy zmianowej, rozkładu czasu pracy i obciążenia na stanowiskach pielęgniarskich; |
P6S_WK |
C.W28. |
podstawowe metody organizacji opieki pielęgniarskiej i ich znaczenie dla jakości tej opieki; |
P6S_WK |
C.W29. |
etapy planowania pracy własnej i podległego personelu; |
P6S_WK |
C.W30. |
możliwości planowania kariery zawodowej i uwarunkowania własnego rozwoju zawodowego; |
P6S_WK |
C.W31. |
problematykę jakości w opiece zdrowotnej; |
P6S_WK |
C.W32. |
pojęcie i zasady prowadzenia badania podmiotowego i jego dokumentowania; |
P6S_WG |
C.W33. |
metody i techniki kompleksowego badania przedmiotowego; |
P6S_WG |
C.W34. |
znaczenie wyników badania podmiotowego i przedmiotowego w formułowaniu oceny stanu zdrowia pacjenta dla potrzeb opieki pielęgniarskiej; |
P6S_WG |
C.W35. |
sposoby przeprowadzania badania fizykalnego z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności; |
P6S_WG |
C.W36. |
pojęcie zakażeń związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych, w tym zakażeń szpitalnych, z uwzględnieniem źródeł i rezerwuaru drobnoustrojów w środowisku pozaszpitalnym i szpitalnym, w tym dróg ich szerzenia; |
P6S_WG |
C.W37. |
sposoby kontroli szerzenia się, zapobiegania i zwalczania zakażeń szpitalnych; |
P6S_WG |
C.W38. |
mechanizm i sposoby postępowania w zakażeniu krwi, zakażeniu ogólnoustrojowym, szpitalnym zapaleniu płuc, zakażeniu dróg moczowych i zakażeniu miejsca operowanego; |
P6S_WG |
C.W39. |
zasady budowy i funkcjonowania Systemu Informacji Medycznej (SIM), dziedzinowych systemów teleinformatycznych oraz rejestrów medycznych, a także zasady ich współdziałania |
P6S_WK |
C.W40 |
metody, narzędzia i techniki pozyskiwania danych; |
P6S_WK |
C.W41. |
podstawy języka migowego, znaki daktylograficzne i ideograficzne, w zakresie niezbędnym do gromadzenia informacji o sytuacji zdrowotnej pacjenta; |
P6S_WG |
C.W42. |
zasady komunikowania się z pacjentem niesłyszącym; |
P6S_WK |
C.W43. |
priorytety pracy zespołowej i czynniki wpływające na efektywność pracy zespołu; |
P6S_WK |
C.W44. |
znaczenie motywacji członków zespołu dla jakości i efektywności pracy; |
P6S_WK |
C.W45. |
rolę przywództwa i style zarządzania w pracy zespołowej oraz ich wady i zalety; |
P6S_WK |
C.W46. |
proces podejmowania decyzji w zespole; |
P6S_WK |
C.W47. |
metody samooceny pracy zespołu; |
P6S_WK |
C.W48. |
czynniki zakłócające pracę zespołową i metody rozwiązywania konfliktów w zespole. |
P6S_WK |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi: |
||
C.U1. |
stosować wybraną metodę pielęgnowania w opiece nad pacjentem; |
P6S_UW |
C.U2. |
gromadzić informacje metodą wywiadu, obserwacji, pomiarów, badania przedmiotowego, analizy dokumentacji w celu rozpoznawania stanu zdrowia pacjenta i sformułowania diagnozy pielęgniarskiej; |
P6S_UW |
C.U3. |
ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej oraz realizować ją wspólnie z pacjentem i jego rodziną; |
P6S_UK |
C.U4. |
monitorować stan zdrowia pacjenta podczas pobytu w szpitalu lub innych jednostkach organizacyjnych systemu ochrony zdrowia; |
P6S_UW |
C.U5. |
dokonywać bieżącej i końcowej oceny stanu zdrowia pacjenta i podejmowanych działań pielęgniarskich; |
P6S_UW |
C.U6. |
wykonywać testy diagnostyczne dla oznaczenia ciał ketonowych i glukozy we krwi i w moczu oraz cholesterolu we krwi oraz inne testy paskowe; |
P6S_UW |
C.U7. |
prowadzić, dokumentować i oceniać bilans płynów pacjenta; |
P6S_UW |
C.U8. |
wykonywać pomiar temperatury ciała, tętna, oddechu, ciśnienia tętniczego krwi, ośrodkowego ciśnienia żylnego, obwodów, saturacji, szczytowego przepływu wydechowego oraz pomiary antropometryczne (pomiar masy ciała, wzrostu, wskaźnika BMI, wskaźników dystrybucji tkanki tłuszczowej: WHR, WHtR, grubości fałdów skórno-tłuszczowych); |
P6S_UW |
C.U9. |
pobierać materiał do badań laboratoryjnych i mikrobiologicznych oraz asystować lekarzowi przy badaniach diagnostycznych; |
P6S_UW |
C.U10. |
stosować zabiegi przeciwzapalne; |
P6S_UW |
C.U11. |
przechowywać i przygotowywać leki zgodnie z obowiązującymi standardami; |
P6S_UW |
C.U12. |
podawać pacjentowi leki różnymi drogami, zgodnie z pisemnym zleceniem lekarza lub zgodnie z posiadanymi kompetencjami oraz obliczać dawki leków; |
P6S_UW |
C.U13. |
wykonywać szczepienia przeciw grypie, WZW i tężcowi; |
P6S_UW |
C.U14. |
wykonywać płukanie jamy ustnej, gardła, oka, ucha, żołądka, pęcherza moczowego, przetoki jelitowej i rany; |
P6S_UW |
C.U15. |
zakładać i usuwać cewnik z żył obwodowych, wykonywać kroplowe wlewy dożylne oraz monitorować i pielęgnować miejsce wkłucia obwodowego, wkłucia centralnego i portu naczyniowego |
P6S_UW |
C.U16. |
wykorzystywać dostępne metody karmienia pacjenta (doustnie, przez zgłębnik, przetoki odżywcze); |
P6S_UW |
C.U17. |
przemieszczać i pozycjonować pacjenta z wykorzystaniem różnych technik i metod; |
P6S_UW |
C.U18. |
wykonywać gimnastykę oddechową i drenaż ułożeniowy, odśluzowywanie dróg oddechowych i inhalację; |
P6S_UW |
C.U19. |
wykonywać nacieranie, oklepywanie, ćwiczenia czynne i bierne; |
P6S_UW |
C.U20. |
wykonywać zabiegi higieniczne; |
P6S_UW |
C.U21. |
pielęgnować skórę i jej wytwory oraz błony śluzowe z zastosowaniem środków farmakologicznych i materiałów medycznych, w tym stosować kąpiele lecznicze; |
P6S_UW |
C.U22. |
oceniać ryzyko rozwoju odleżyn i stosować działania profilaktyczne; |
P6S_UW |
C.U23. |
wykonywać zabiegi doodbytnicze; |
P6S_UW |
C.U24. |
zakładać cewnik do pęcherza moczowego, monitorować diurezę i usuwać cewnik; |
P6S_UW |
C.U25. |
zakładać zgłębnik do żołądka oraz monitorować i usuwać zgłębnik; |
P6S_UW |
C.U26. |
prowadzić dokumentację medyczną oraz posługiwać się nią; |
P6S_UW |
C.U27. |
rozwiązywać dylematy etyczne i moralne w praktyce pielęgniarskiej; |
P6S_UW P6S_UK |
C.U28. |
oceniać potencjał zdrowotny pacjenta i jego rodziny z wykorzystaniem skal, siatek i pomiarów; |
P6S_UW |
C.U29. |
rozpoznawać uwarunkowania zachowań zdrowotnych pacjenta i czynniki ryzyka chorób wynikających ze stylu życia; |
P6S_UW |
C.U30. |
dobierać metody i formy profilaktyki i prewencji chorób oraz kształtować zachowania zdrowotne różnych grup społecznych; |
P6S_UW |
C.U31. |
uczyć pacjenta samokontroli stanu zdrowia; |
P6S_UW P6S_UK |
C.U32. |
opracowywać i wdrażać indywidualne programy promocji zdrowia pacjentów, rodzin i grup społecznych; |
P6S_UW |
C.U33. |
realizować świadczenia zdrowotne w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej; |
P6S_UW |
C.U34. |
oceniać środowisko zamieszkania, nauczania i wychowania oraz pracy w zakresie rozpoznawania problemów zdrowotnych; |
P6S_UW |
C.U35. |
oceniać stan odżywienia organizmu z wykorzystaniem metod antropometrycznych, biochemicznych i badania podmiotowego oraz prowadzić poradnictwo w zakresie żywienia; |
P6S_UW |
C.U36. |
stosować diety terapeutyczne w wybranych schorzeniach; |
P6S_UW |
C.U37. |
dobierać środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wystawiać na nie recepty w ramach realizacji zleceń lekarskich oraz udzielać informacji na temat ich stosowania; |
P6S_UW |
C.U38. |
podejmować decyzje dotyczące doboru metod pracy oraz współpracy w zespole; |
P6S_UW P6S_UO |
C.U39. |
monitorować zagrożenia w pracy pielęgniarki i czynniki sprzyjające występowaniu chorób zawodowych oraz wypadków przy pracy; |
P6S_UW |
C.U40. |
współuczestniczyć w opracowaniu standardów i procedur praktyki pielęgniarskiej oraz monitorować jakość opieki pielęgniarskiej; |
P6S_UW |
C.U41. |
nadzorować i oceniać pracę podległego personelu; |
P6S_UO |
C.U42. |
planować własny rozwój zawodowy i rozwijać umiejętności aktywnego poszukiwania pracy; |
P6S_UU |
C.U43. |
przeprowadzać badanie podmiotowe pacjenta, analizować i interpretować jego wyniki; |
P6S_UW |
C.U44. |
rozpoznawać i interpretować podstawowe odrębności w badaniu dziecka i osoby dorosłej, w tym osoby w podeszłym wieku; |
P6S_UW |
C.U45. |
wykorzystywać techniki badania fizykalnego do oceny fizjologicznych i patologicznych funkcji skóry, zmysłów, głowy, klatki piersiowej, gruczołów piersiowych, jamy brzusznej, narządów płciowych, układu sercowo-naczyniowego, układu oddechowego, obwodowego układu krążenia, układu mięśniowo-szkieletowego i układu nerwowego oraz dokumentować wyniki badania fizykalnego i wykorzystywać je do oceny stanu zdrowia pacjenta; |
P6S_UW |
C.U46. |
przeprowadzać kompleksowe badanie podmiotowe i przedmiotowe pacjenta, dokumentować wyniki badania oraz dokonywać ich analizy dla potrzeb opieki pielęgniarskiej; |
P6S_UW |
C.U47. |
przeprowadzać badanie fizykalne z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności; |
P6S_UW |
C.U48. |
wdrażać standardy postępowania zapobiegającego zakażeniom szpitalnym; |
P6S_UW
|
C.U49. |
stosować środki ochrony własnej, pacjentów i współpracowników przed zakażeniami; |
P6S_UW P6S_UO |
C.U50.. |
interpretować i stosować założenia funkcjonalne systemu informacyjnego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i technologii informatycznych w wykonywaniu i kontraktowaniu świadczeń zdrowotnych; |
P6S_UW |
C.U51. |
posługiwać się w praktyce dokumentacją medyczną oraz przestrzegać zasad bezpieczeństwa i poufności informacji medycznej oraz prawa ochrony własności intelektualnej; |
P6S_UW |
C.U52 |
posługiwać się znakami języka migowego i innymi sposobami oraz środkami komunikowania się w opiece nad pacjentem z uszkodzeniem słuchu; |
P6S_UK |
C.U53. |
analizować korzyści wynikające z pracy zespołowej |
P6S_UO |
C.U54. |
korzystać z wybranych modeli organizowania pracy własnej i zespołu; |
P6S_UO |
C.U55. |
wskazywać sposoby rozwiązywania problemów członków zespołu; |
P6S_UO |
C.U56. |
planować pracę zespołu i motywować członków zespołu do pracy; |
P6S_UO |
C.U57. |
identyfikować czynniki zakłócające pracę zespołui wskazywać sposoby zwiększenia efektywności w pracy zespołowej. |
P6S_UO |
D. NAUKI W ZAKRESIE OPIEKI SPECJALISTYCZNEJ (choroby wewnętrzne i pielęgniarstwo internistyczne, pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne, chirurgia i pielęgniarstwo chirurgiczne, położnictwo, ginekologia i pielęgniarstwo położniczo-ginekologiczne, psychiatria i pielęgniarstwo psychiatryczne, anestezjologia i pielęgniarstwo w zagrożeniu życia, pielęgniarstwo opieki długoterminowej-, , neurologia i pielęgniarstwo neurologiczne, geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne, opieka paliatywna, podstawy rehabilitacji, podstawy ratownictwa medycznego, badania naukowe w pielęgniarstwie, seminarium dyplomowe) |
||
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: |
||
D.W1. |
czynniki ryzyka i zagrożenia zdrowotne u pacjentów w różnym wieku; |
P6S_WG |
D.W2 |
etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentami w wybranych chorobach; |
P6S_WG |
D.W3. |
zasady diagnozowania i planowania opieki nad pacjentem w pielęgniarstwie internistycznym, chirurgicznym, położniczo-ginekologicznym, pediatrycznym, geriatrycznym, neurologicznym, psychiatrycznym, w intensywnej opiece medycznej, opiece paliatywnej, opiece długoterminowej; |
P6S_WG |
D.W4. |
rodzaje badań diagnostycznych i zasady ich zlecania; |
P6S_WG |
D.W5. |
zasady przygotowania pacjenta w różnym wieku i stanie zdrowia do badań oraz zabiegów diagnostycznych, a także zasady opieki w trakcie oraz po tych badaniach i zabiegach; |
P6S_WG |
D.W6. |
właściwości grup leków i ich działanie na układy i narządy pacjenta w różnych chorobach w zależności od wieku i stanu zdrowia, z uwzględnieniem działań niepożądanych, interakcji z innymi lekami i dróg podania; |
P6S_WG |
D.W7. |
standardy i procedury pielęgniarskie stosowane w opiece nad pacjentem w różnym wieku i stanie zdrowia; |
P6S_WG |
D.W8. |
reakcje pacjenta na chorobę, przyjęcie do szpitala i hospitalizację; |
P6S_WG |
D.W9. |
proces starzenia się w aspekcie biologicznym, psychologicznym, społecznym i ekonomicznym; |
P6S_WG |
D.W10 |
zasady organizacji opieki specjalistycznej (geriatrycznej, intensywnej opieki medycznej, neurologicznej, psychiatrycznej, pediatrycznej, internistycznej, chirurgicznej, paliatywnej, długoterminowej oraz na bloku operacyjnym); |
P6S_WG |
D.W11. |
etiopatogenezę najczęstszych schorzeń wieku podeszłego; |
P6S_WG |
D.W12. |
narzędzia i skale oceny wsparcia osób starszych i ich rodzin oraz zasady ich aktywizacji; |
P6S_WG |
D.W13. |
patofizjologię, objawy kliniczne, przebieg, leczenie i rokowanie chorób wieku rozwojowego: układu oddechowego, układu krążenia, układu nerwowego, dróg moczowych, układu pokarmowego oraz chorób endokrynologicznych, metabolicznych, alergicznych i krwi; |
P6S_WG |
D.W14. |
patofizjologię, objawy kliniczne chorób i stanów zagrożenia życia noworodka, w tym wcześniaka oraz podstawy opieki pielęgniarskiej w tym zakresie; |
P6S_WG |
D.W15. |
cel i zasady opieki prekoncepcyjnej oraz zasady planowania opieki nad kobietą w ciąży fizjologicznej; |
P6S_WG |
D.W16. |
okresy porodu fizjologicznego i zasady opieki nad kobietą w okresie połogu; |
P6S_WG |
D.W17. |
etiopatogenezę schorzeń ginekologicznych; |
P6S_WG |
D.W18. |
metody, techniki i narzędzia oceny stanu świadomości i przytomności; |
P6S_WG |
D.W19. |
etiopatogenezę i objawy kliniczne podstawowych zaburzeń psychicznych; |
P6S_WG |
D.W20 |
zasady obowiązujące przy zastosowaniu przymusu bezpośredniego; |
P6S_WG |
D.W21 |
możliwości stosowania psychoterapii u pacjentów z zaburzeniami psychicznymi; |
P6S_WG |
D.W22. |
zasady żywienia pacjentów, z uwzględnieniem leczenia dietetycznego, wskazań przed- i pooperacyjnych według protokołu kompleksowej opieki okołooperacyjnej dla poprawy wyników leczenia (Enhanced Recovery After Surgery, ERAS); |
P6S_WG |
D.W23. |
czynniki zwiększające ryzyko okołooperacyjne; |
P6S_WG |
D.W24. |
zasady przygotowania pacjenta do zabiegu operacyjnego w trybie pilnym i planowym, w chirurgii jednego dnia oraz zasady opieki nad pacjentem po zabiegu operacyjnym w celu zapobiegania wczesnym i późnym powikłaniom; |
P6S_WG |
D.W25. |
zasady opieki nad pacjentem z przetoką jelitową i moczową; |
P6S_WG |
D.W26. |
podstawowe kierunki rehabilitacji leczniczej i zawodowej; |
P6S_WG |
D.W27. |
przebieg i sposoby postępowania rehabilitacyjnego w różnych chorobach; |
P6S_WG |
D.W28. |
standardy i procedury postępowania w stanach nagłych i zabiegach ratujących życie; |
P6S_WG |
D.W29. |
zasady obserwacji pacjenta po zabiegu operacyjnym, obejmującej monitorowanie w zakresie podstawowym i rozszerzonym; |
P6S_WG |
D.W30. |
metody znieczulenia i zasady opieki nad pacjentem po znieczuleniu; |
P6S_WG |
D.W31. |
patofizjologię i objawy kliniczne chorób stanowiących zagrożenie dla życia (niewydolność oddechowa, niewydolność krążenia, niewydolność układu nerwowego, wstrząs, sepsa); |
P6S_WG |
D.W32. |
metody i skale oceny bólu, poziomu sedacji oraz zaburzeń snu oraz stanów delirycznych u pacjentów w stanach zagrożenia życia; |
P6S_WG |
D.W33. |
metody i techniki komunikowania się z pacjentem niezdolnym do nawiązania i podtrzymania efektywnej komunikacji ze względu na stan zdrowia lub stosowane leczenie; |
P6S_WG |
D.W34. |
zasady profilaktyki powikłań związanych ze stosowaniem inwazyjnych technik diagnostycznych i terapeutycznych u pacjentów w stanie krytycznym; |
P6S_WK |
D.W35. |
zasady udzielania pierwszej pomocy i algorytmy postępowania resuscytacyjnego w zakresie podstawowych zabiegów resuscytacyjnych (Basic Life Support, BLS) i zaawansowanego podtrzymywania życia (Advanced Life Support, ALS); |
P6S_WK |
D.W36. |
zasady organizacji i funkcjonowania systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne; |
P6S_WK |
D.W37. |
procedury zabezpieczenia medycznego w zdarzeniach masowych, katastrofach i innych sytuacjach szczególnych; |
P6S_WG |
D.W38. |
przedmiot, cel, obszar badań naukowych i paradygmaty pielęgniarstwa; |
P6S_WK |
D.W39. |
metody i techniki prowadzenia badań naukowych; |
P6S_WK |
D.W40. |
zasady etyki w prowadzeniu badań naukowych i podstawowe regulacje prawne z zakresu prawa autorskiego i prawa ochrony własności intelektualnej. |
P6S_WK |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi: |
||
D.U1. |
gromadzić informacje, formułować diagnozę pielęgniarską, ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej, wdrażać interwencje pielęgniarskie oraz dokonywać ewaluacji opieki pielęgniarskiej; |
P6S_UW |
D.U2. |
prowadzić poradnictwo w zakresie samoopieki pacjentów w różnym wieku i stanie zdrowia dotyczące wad rozwojowych, chorób i uzależnień; |
P6S_UW |
D.U3. |
prowadzić profilaktykę powikłań występujących w przebiegu chorób; |
P6S_UW |
D.U4. |
organizować izolację pacjentów z chorobą zakaźną w miejscach publicznych i w warunkach domowych; |
P6S_UW P6S_UO |
D.U5. |
oceniać rozwój psychofizyczny dziecka, wykonywać testy przesiewowe i wykrywać zaburzenia w rozwoju; |
P6S_UW |
D.U6. |
dobierać technikę i sposoby pielęgnowania rany, w tym zakładania opatrunków; |
P6S_UW |
D.U7. |
dobierać metody i środki pielęgnacji ran na podstawie ich klasyfikacji; |
P6S_UW |
D.U8. |
rozpoznawać powikłania po specjalistycznych badaniach diagnostycznych i zabiegach operacyjnych; |
P6S_UW |
D.U9. |
doraźnie podawać pacjentowi tlen i monitorować jego stan podczas tlenoterapii; |
P6S_UW |
D.U10. |
wykonywać badanie elektrokardiograficzne i rozpoznawać zaburzenia zagrażające życiu; |
P6S_UW |
D.U11. |
modyfikować dawkę stałą insuliny szybko- i krótkodziałającej; |
P6S_UW |
D.U12. |
przygotowywać pacjenta fizycznie i psychicznie do badań diagnostycznych; |
P6S_UW P6S_UK |
D.U13. |
wystawiać skierowania na wykonanie określonych badań diagnostycznych; |
P6S_UW |
D.U14. |
przygotowywać zapisy form recepturowych substancji leczniczych w ramach kontynuacji leczenia; |
P6S_UW |
D.U15. |
dokumentować sytuację zdrowotną pacjenta, dynamikę jej zmian i realizowaną opiekę pielęgniarską, z uwzględnieniem narzędzi informatycznych do gromadzenia danych; |
P6S_UW |
D.U16. |
uczyć pacjenta i jego opiekuna doboru oraz użytkowania sprzętu pielęgnacyjno-rehabilitacyjnego i wyrobów medycznych; |
P6S_UW P6S_UK |
D.U17. |
prowadzić u osób dorosłych i dzieci żywienie dojelitowe (przez zgłębnik i przetokę odżywczą) oraz żywienie pozajelitowe; |
P6S_UW |
D.U18. |
rozpoznawać powikłania leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo-pielęgnacyjnego; |
P6S_UW |
D.U19. |
pielęgnować pacjenta z przetoką jelitową oraz rurką intubacyjną i tracheotomijną; |
P6S_UW |
D.U20. |
prowadzić rozmowę terapeutyczną; |
P6S_UK |
D.U21. |
prowadzić rehabilitację przyłóżkową i aktywizację z wykorzystaniem elementów terapii zajęciowej; |
P6S_UW |
D.U22. |
przekazywać informacje członkom zespołu terapeutycznego o stanie zdrowia pacjenta; |
P6S_UK |
D.U23. |
asystować lekarzowi w trakcie badań diagnostycznych; |
P6S_UW |
D.U24. |
oceniać poziom bólu, reakcję pacjenta na ból i jego nasilenie oraz stosować farmakologiczne i niefarmakologiczne postępowanie przeciwbólowe; |
P6S_UW |
D.U25. |
postępować zgodnie z procedurą z ciałem zmarłego pacjenta; |
P6S_UW |
D.U26. |
przygotowywać i podawać pacjentom leki różnymi drogami, samodzielnie lub na zlecenie lekarza; |
P6S_UW |
D.U27. |
udzielać pierwszej pomocy w stanach bezpośredniego zagrożenia życia; |
P6S_UW |
D.U28. |
doraźnie unieruchamiać złamania kości, zwichnięcia i skręcenia oraz przygotowywać pacjenta do transportu; |
P6S_UW |
D.U29. |
doraźnie tamować krwawienia i krwotoki; |
P6S_UW |
D.U30. |
wykonywać podstawowe zabiegi resuscytacyjne u osób dorosłych i dzieci oraz stosować automatyczny defibrylator zewnętrzny (Automated External Defibrillator, AED) i bezprzyrządowe udrożnienie dróg oddechowych oraz przyrządowe udrażnianie dróg oddechowych z zastosowaniem dostępnych urządzeń nadgłośniowych; |
P6S_UW |
D.U31. |
krytycznie analizować publikowane wyniki badań naukowych; |
P6S_UW |
D.U32. |
przeprowadzać badanie jakościowe, posługując się narzędziami badawczymi. |
P6S_UW |
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: |
||
KS1 |
Absolwent jest gotów do dokonywania samooceny w zakresie wiedzy i umiejętności zawodowych i do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemów; |
P6S_KK |
KS2 |
Absolwent jest gotów do kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania jego godności, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną; |
6S_KR |
KS3 |
Absolwent jest gotów do przestrzegania praw pacjenta i zachowywania w tajemnicy informacji z nim związanych; |
6S_KR |
KS4 |
Absolwent jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za wykonywanie czynności zawodowych; |
6S_KO |
KS5 |
Absolwent jest gotów do rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki; |
P6S_KR |