Strategia rozwoju WPT
Strategia rozwoju na lata 2012-2020
Wydziału Przyrodniczo-Technicznego
Karkonoskiej Akademii Nauk Stosowanych
w Jeleniej Górze
Prezentacja Wydziału
Wydział Przyrodniczo-Techniczny powstał w 2010 roku z połączenia Wydziału Przyrodniczego i Wydziału Technicznego. W ten sposób połączono umiejętności nauczycieli akademickich, posiadających nowoczesną wiedzę i wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu studiów medycznych, nauk o zdrowiu i inżynierskich.
Obecnie w Wydziale Przyrodniczo-Technicznym realizowane są studia na kierunkach: dietetyka, fizjoterapia, pielęgniarstwo, wychowanie fizyczne i edukacja techniczno-informatyczna.
Nieustającym i stale aktualnym priorytetem jest kształcenie kadr pielęgniarskich w regionie jeleniogórskim. Według Raportu Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych od roku 2010 szacuje się systematycznie wzrastający niedobór pielęgniarek, gdyż liczba pielęgniarek wchodzących do systemu nie tylko nie jest tożsama z szacowaną liczbą odchodzących na emeryturę, ale stanowi tylko nieznaczny jej procent: od 46,26% - w roku 2010 do 18,61% w roku 2020. Wskaźnik pielęgniarek i położnych zatrudnionych na 1 tys. mieszkańców w Polsce wynosi 6,42, a zatem jest jednym z najniższych wskaźników w całej Unii Europejskiej. Liczba pielęgniarek i położnych wchodzących do systemu w ostatnich 10 latach (2000- 2009) oraz w prognozowanych latach 2010-2020 nie zapewnia wymiany pokoleniowej w tych zawodach, gdyż nie jest tożsama z liczbą pielęgniarek i położnych odchodzących na emeryturę lub nabywających prawa do emerytury. Stanowi wartość ujemną. W latach 2010 2020 szacuje się, iż 80.814 pielęgniarek prawdopodobnie przejdzie na emeryturę, a tylko 19.954 pielęgniarek podejmie pracę w zawodzie, co wskazuje na brak w systemie w roku 2020 – 60.860 pielęgniarek. Stanowi to 33,25% pielęgniarek obecnie zatrudnionych w placówkach ochrony zdrowia.
Biorąc pod uwagę powyższe prognozy w ofercie edukacyjnej Wydziału Przyrodniczo-Technicznego nie mogłoby zabraknąć pielęgniarek, w kształceniu których kadra zatrudniona w placówce ma przeszło pięćdziesięcioletnie doświadczenie.
Uzdrowiskowy charakter Kotliny Jeleniogórskiej, mnogość pensjonatów, uzdrowisk, hoteli posiadających salony SPA rodzi zapotrzebowanie wśród turystów i kuracjuszy na usługi fizjoterapeutów. Z uwagi na powyższe, zawód fizjoterapeuty jest uważany za jeden z zawodów przyszłości, na który zapotrzebowanie na pewno nie osłabnie. Można więc założyć, iż fizjoterapeuci nie powinni w najbliższych latach mieć problemów ze znalezieniem pracy zarówno w Polsce, jak również w innych krajach Unii Europejskiej (np. w Czechach, Niemczech, Francji). Ustawa o zawodzie fizjoterapeuty z 25 września 2015 roku, oprócz regulacji zasad wykonywania zawodu fizjoterapeuty, w tym uzyskiwania prawa wykonywania zawodu oraz odpowiedzialności zawodowej fizjoterapeutów, określiła także obowiązujące od 1 października 2017 roku nowe zasady kształcenia zawodowego i podyplomowego na tym kierunku. W związku z powyższym w grudniu 2016 roku Wydział Przyrodniczo-Techniczny z powodzeniem złożył wniosek o nadanie uprawnień do prowadzenia kierunku na nowych zasadach regulowanych ustawą, tzn. w formie jednolitych studiów magisterskich. Pierwszy nabór na 5-letnie studia magisterskie na kierunek fizjoterapia odbył się na rok akademicki 2017/2018. Obecnie realizowane kształcenie na kierunku fizjoterapia zorientowane jest na przygotowanie przyszłych absolwentów do pracy w zawodzie fizjoterapeuty w poczuciu odpowiedzialności za wykonywanie zadań wobec podmiotu oddziaływań, kierując się poszanowaniem praw człowieka i jego wartości oraz zasadami kultury w relacjach międzyludzkich. Celem studiów jest uzyskanie przez absolwenta przygotowania zawodowego poprzez uzyskanie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych niezbędnych do wykonywania diagnostyki funkcjonalnej i obrazowej z zakresu fizjoterapii, teorii wykonywania zabiegów i stosowania metod fizjoterapii, a także programowania postępowania fizjoterapeutycznego oraz kontrolowania jego efektów, jak również nabycie umiejętności samodzielnej pracy w jednostkach ochrony zdrowia, ośrodkach dla osób niepełnosprawnych, ośrodkach sportowych, jednostkach naukowych, administracji państwowej i samorządowej oraz szkolnictwie.
Coraz większa dbałość o prowadzenie zdrowego trybu życia, troska o wygląd oraz wzrastająca długość życia prowadzi do coraz większego zapotrzebowania na kierunki związane z opieką społeczną i ochroną zdrowia. Czynniki te są ważkie w rozszerzaniu oferty edukacyjnej ze szczególnym uwzględnieniem tworzenia nowych kierunków studiów dostosowanych do rynku pracy: dietetyków. Dietetyka jest interdyscyplinarną dziedziną wiedzy obejmującą zagadnienia z obszaru nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej. Absolwent kierunku jest przygotowany do podejmowania działań z zakresu profilaktyki i leczenia chorób żywieniowo-zależnych, zapobiegania niedożywieniu związanemu z chorobą i prowadzenia oświaty zdrowotnej promującej prawidłowe odżywianie będące ważnym elementem zdrowia publicznego. Ogólnym celem kształcenia jest przygotowanie kompetentnych pracowników biorących współodpowiedzialność za zdrowie człowieka.
Wychodząc na przeciw zapotrzebowaniu poszerzono kształcenie o dwie specjalności: dietoprofilaktyka i dietoterapia oraz dietetyka w rekreacji.
W ramach pierwszej specjalności absolwent uzyskuje zaawansowaną wiedzę i umiejętności w zakresie żywienia człowieka zdrowego i chorego oraz profilaktyki chorób żywieniowo‑zależnych.
W ramach specjalności dietetyka w rekreacji przekazywana wiedza i umiejętności poszerzone są o tematykę związaną z żywieniem człowieka aktywnego fizycznie, z przygotowaniem organizmu do zwiększonego wysiłku fizycznego oraz regeneracji po wysiłku.
Wydział Przyrodniczo-Techniczny współpracuje z Wojewódzkim Centrum Kotliny Jeleniogórskiej, które jako wielospecjalistyczny samodzielny zakład opieki zdrowotnej udziela świadczeń zdrowotnych, realizuje zadania z zakresu promocji zdrowia, realizuje zadania dydaktyczne i badawcze. Obok kształconych w Wydziale kadr dietetyków, fizjoterapeutów i pielęgniarek Wydział zamierza utworzyć kierunek ratownictwo medyczne. Uwarunkowania geograficzne regionu, przynależność Jeleniej Góry do Euroregionu Nysa, możliwość ścisłej współpracy z Górskim Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym stwarzają warunki i możliwości na kształcenie kadr ratownictwa medycznego tworzącego system zintegrowanego ratownictwa w regionie Sudetów Zachodnich.
Położenie geograficzne Kotliny Jeleniogórskiej stwarza możliwości rozwoju turystyki górskiej, a także różnych form aktywnego wypoczynku. Stąd bardzo duże zapotrzebowanie na wykwalifikowaną kadrę prowadzącą szeroko rozumiane zajęcia sportowe zarówno o charakterze rekreacyjnym, jak i wyczynowym. Wychodząc naprzeciw zapotrzebowaniu społecznemu Kotliny Jeleniogórskiej w Wydziale Przyrodniczo-Technicznym kształcona jest kadra nauczycieli wychowania fizycznego promująca zdrowie poprzez szeroko rozumianą aktywność fizyczną, w szczególności skupiając się na rosnące zapotrzebowanie na specjalistów z zakresu trenera personalnego, animatora czasu wolnego, instruktorów pływania oraz narciarstwa zjazdowego jak i biegowego.
Oferta edukacyjna Wydziału Przyrodniczo-Technicznego, to również studia techniczne. Na podstawie dokonanego przez Wydział rozpoznania odnośnie możliwości zatrudnienia w regionie jeleniogórskim stwierdzono rosnące zainteresowanie pracodawców inżynierami posiadającymi wiedzę techniczną i zainteresowania multidyscyplinarne zwłaszcza z dziedziny mechaniki jak i szeroko rozumianej inżynierii elektrycznej. Dotyczy to bardzo modnej ostatnio dyscypliny – mechatroniki wykorzystującej wiedzę zarówno z mechaniki, elektryki, elektroniki i informatyki stosowanej. Zawód inżyniera mechatronika jest nowym zawodem dającym dobre perspektywy zatrudnienia i możliwości dalszego rozwoju intelektualnego absolwentów.
Misja Wydziału
Misja Wydziału Przyrodniczo-Technicznego jest skorelowana z misją Karkonoskiej Akademii Nauk Stosowanych w Jeleniej Górze.
Misją Wydziału jest stwarzanie możliwości harmonijnego rozwoju dyscyplin naukowych z zakresu nauk medycznych, technicznych oraz wychowania fizycznego, pełniąc funkcję centrum wiedzy i kompetencji w regionie.
Chcemy być nowoczesną jednostką naukowo-dydaktyczną. Jednostką podejmującą działania dla zrównoważonego rozwoju w poczuciu etycznej odpowiedzialności oraz społecznego partnerstwa w integracji z osobami niepełnosprawnymi. Wydziałem przyjaznym pracownikom, studentom i absolwentom.
Wizja Wydziału
Wizja wydziału, to:
- Stworzenie warunków do harmonijnego rozwoju intelektualnego, etycznego i społecznego wysokiej klasy specjalistów z obszaru nauk o kulturze fizycznej, medycznych i inżynierów.
- Wykreowanie partnerskich relacji między uczestnikami procesu naukowego i dydaktycznego.
- Wykreowanie dobrego wizerunku Wydziału, jako silnego centrum intelektualnego i opiniotwórczego w regionie.
- Stworzenie dobrych warunków do rozwoju samorządności akademickiej.
Misja i wizja Wydziału znajdują wyraz w strategicznych kierunkach rozwoju spójnych z założeniami Strategii Karkonoskiej Akademii Nauk Stosowanych w Jeleniej Górze.
Strategiczne kierunki rozwoju
I. Doskonalenie jakości kształcenia na Wydziale.
II. Dostosowanie kierunków kształcenia do potrzeb rynku pracy.
III. Wzmocnienie kadry dydaktycznej Wydziału.
IV. Otwarcie Wydziału na otoczenie społeczne i gospodarcze.
V. Kreacja ruchu studenckiego na terenie Wydziału.
VI. Poprawa funkcjonowania Wydziału.
Cele strategiczne
I. Doskonalenie jakości kształcenia na Wydziale.
II. Wzbogacenie oferty Wydziału o nowe kierunki i formy kształcenia.
III. Rozwój kadry dydaktycznej Wydziału.
IV. Rozwój działalności naukowej na Wydziale.
V. Zacieśnienie więzi Wydziału z otoczeniem społecznym i gospodarczym regionu.
VI. Aktywizacja ruchu studenckiego na terenie Wydziału.
VII. Poprawa organizacyjna funkcjonowania Wydziału.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Cele strategiczne/Cele szczegółowe
I. Doskonalenie jakości kształcenia na Wydziale
Zadania szczegółowe:
- Zwiększenie udziału aktywnych metod kształcenia: gry symulacyjne, ponadprogramowe projekty indywidualne i grupowe;
- Współpraca z pracodawcami w zakresie doskonalenia programów studiów i jakości kształcenia;
- Systematyczne doskonalenie poziomu bazy dydaktycznej.
Termin realizacji: systematycznie do końca 2020 roku
Wskaźnik wykonania:
- Przedstawienie Radzie Wydziału wniosków Wydziałowej Komisji Zapewnienia Jakości Kształcenia na podstawie sporządzanych sprawozdań (dwukrotnie w ciągu roku akademickiego)
- Nawiązywanie nowych i umacnianie już nawiązanych więzi ze środowiskiem gospodarczym.
- Wdrożenie działań zmierzających do uruchomienia Monoprofilowego Centrum Symulacji Medycznej.
- Przeglądy techniczne środków i pomocy dydaktycznych.
Odpowiedzialni: dziekan, prodziekan, przewodniczący Wydziałowej Komisji Zapewnienia Jakości Kształcenia
II. Wzbogacenie oferty Wydziału o nowe kierunki i formy kształcenia.
Zadania szczegółowe:
1. Uruchomienie nowych kierunków studiów:
- Studia inżynierskie;
- Studia pierwszego stopnia o profilu praktycznym na kierunku ratownik medyczny;
Termin realizacji: maksymalnie do 2019 roku
2. Uruchomienie studiów podyplomowych:
- Inżynieria bezpieczeństwa ogólnego i BHP
Termin realizacji: maksymalnie do czerwca 2018 roku
Wskaźnik wykonania: liczba kierunków studiów uzyskujących prawo do uruchomienia
3. Uruchomienie nowych specjalności:
- Kierunek wychowanie fizyczne – animator czasu wolnego
- Kierunek edukacja techniczno-informatyczna – hybrydowe systemu zasilania, systemy informatyczne w medycynie
Termin realizacji: maksymalnie do czerwca 2019
4. Uruchomienie nowych kursów:
- Kierunek fizjoterapia – kinesiotaping, warsztaty TECHNOMEX
Termin realizacji: maksymalnie do czerwca 2019
Wskaźnik wykonania: liczba kierunków studiów, studiów podyplomowych, specjalności, kursów
Odpowiedzialni: dziekan, prodziekan, kierownicy zakładów
III. Rozwój kadry dydaktycznej Wydziału
Zadania szczegółowe:
1. Pozyskanie trzech samodzielnych pracowników naukowych na podstawowym miejscu pracy dla kierunku pielęgniarstwo studia drugiego stopnia
Termin realizacji:do czerwca 2018 roku
2. Pozyskanie trzech samodzielnych pracowników naukowych na podstawowym miejscu pracy dla kierunku fizjoterapia
Termin realizacji:do czerwca 2019 roku
3. Pozyskanie jednego samodzielnego pracownika naukowego w podstawowym miejscu pracy dla kierunku ratownik medyczny
4. Pozyskanie trzech nauczycieli akademickich w stopniu doktora dla kierunku ratownik medyczny studia pierwszego stopnia
Termin realizacji:do czerwca 2020 roku
5. Pozyskanie jednego samodzielnego pracownika naukowego w podstawowym miejscu pracy dla kierunku inżynierskiego
6. Pozyskanie trzech nauczycieli akademickich w stopniu doktora dla kierunku inżynierskiego
Termin realizacji:do czerwca 2020 roku
7. Wykształcenie kadry instruktorskiego na potrzeby Monoprofilowego Centrum Symulacji Medycznej
- Kierunek pielęgniarstwo – 11 instruktorów CSM
Termin realizacji: do końca 2018 roku
Wskaźnik wykonania: ilość pracowników naukowo-dydaktycznych
Odpowiedzialni: dziekan, prodziekan, kierownicy zakładów
IV. Rozwój działalności naukowej na Wydziale
Zadania szczegółowe:
- Zorganizowanie co najmniej 2 konferencji międzynarodowych
- Zorganizowanie co najmniej 2 konferencji krajowych
- Prowadzenie badań naukowych na rzecz środowiska lokalnego
Termin realizacji: do 2020 roku
Wskaźnik wykonania: liczba konferencji, liczba opracowań z badań naukowych
Odpowiedzialni: dziekan i prodziekan, kierownicy zakładów
V. Zacieśnienie więzi Wydziału z otoczeniem społecznym i gospodarczym regionu.
Zadania szczegółowe:
- Umacnianie związku Wydziału z przedsiębiorcami, organami administracji państwowej i samorządowej oraz stowarzyszeniami i fundacjami poprzez dostosowanie tematyki prac dyplomowych do potrzeb i oczekiwań partnerów, organizację seminarium dotyczących potrzeb rynku;
- Kontynuacja współpracy z dotychczasowymi Interesariuszami: Wojewódzkie Centrum Kotliny Jeleniogórskiej, Uzdrowisko „Zdrój”, Szpital MSW, Okręgowa Izba Pielęgniarek i Położnych, Centrum Alergologii i Pulmonologii w Karpaczu, Szpital dla Nerwowo i Psychicznie Chorych w Bolesławcu, Wielospecjalistyczny Szpital - Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej w Zgorzelcu;
- Nawiązanie współpracy poprzez podpisanie porozumień ze Szpitalem Bukowiec, CodeTwo Jelenia Góra, CPU ZETO – Usługi informatyczne Jelenia Góra, Firmą Dr Schneider w Jeleniej Górze, Firmą FESTO, Pogotowie Ratunkowe w Jeleniej Górze;
- Rozszerzenie i wzmocnienie kontaktów Wydziału Przyrodniczo-Technicznego z krajowymi i zagranicznymi uczelniami i ośrodkami naukowymi;
- Kreowanie pozytywnego wizerunku Wydziału.
Termin realizacji: do końca 2020 roku
Wskaźnik wykonania:
- liczba podpisanych porozumień: minimum 5
- aktywny udział studentów i pracowników naukowych w programie Erasmus,
- udział nauczycieli w międzynarodowych konferencjach naukowych,
- zapraszanie nauczycieli z uczelni krajowych i zagranicznych do zamieszczania artykułów w wydziałowych publikacjach
- wzrost liczy studentów i słuchaczy o 2% rocznie
Odpowiedzialni: dziekan, prodziekan, kierownicy zakładów przy współpracy z Pełnomocnikiem Rektora ds. Współpracy z Zagranicą, z Biurem Karier i Promocji
VI. Aktywizacja ruchu studenckiego na terenie Wydziału
Zadania szczegółowe:
- Współorganizacja 2 imprez ogólnouczelnianych rocznie;
- Zorganizowanie co najmniej sześciu imprez sportowo-rekreacyjnych dla młodzieży akademickiej;
- Aktywizacja kół naukowych poprzez zwiększenie ilości członków oraz udział studentów w konferencjach naukowych.
Termin realizacji:do końca 2020 roku
Wskaźnik wykonania:
- liczba zorganizowanych imprez
- organizacja minimum 1 konferencji studenckiej
- minimum 40 studentów uczestniczących w konferencjach studenckich
- minimum 4 funkcjonujące koła naukowe
- minimum 1 funkcjonujące koło zainteresowań
Odpowiedzialni:dziekan, prodziekan, kierownicy zakładów we współpracy z Samorządem Studenckim i Biurem Promocji i opiekunami Studenckich Kół Naukowych
VII. Poprawa organizacyjna funkcjonowania Wydziału.
Zadania szczegółowe:
- Poprawa funkcjonowania komunikacji z wykorzystaniem technologii informacyjnej (stałe doskonalenie strony internetowej, komunikacja za pomocą poczty e-mail)
- Spotkania władz Wydziału z pracownikami (dwukrotnie w ciągu roku akademickiego)
- Poziom satysfakcji pracowników – badania ankietowe.
- Usprawnianie pracy dziekanatów poprzez działania wynikające z wniosków przeprowadzonych badań pracowników i studentów – badania ankietowe.
Termin realizacji: do końca 2020 roku
Wskaźnik wykonania:
- Sukcesywny wzrost satysfakcji pracowników i studentów określony na podstawie corocznej ankiety.
Odpowiedzialni: dziekan, prodziekan, kierownicy zakładów
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wytyczne do realizacji Strategii
- Strategia rozwoju Wydziału Przyrodniczo-Technicznego podlega zatwierdzeniu przez Radę Wydziału.
- Na podstawie planu działania uczelni dziekan opracowuje roczne plany działania Wydziału, które po zaopiniowaniu przez Radę Wydziału, podlegają zatwierdzeniu przez Rektora.
- Dziekan corocznie składa Rektorowi sprawozdanie z realizacji planu działania Wydziału.
- Niezbędnym warunkiem realizacji strategii jest udział pracowników wszystkich jednostek organizacyjnych oraz studentów w ramach przydzielonych zadań.